Třetí pilotní pobyt – Lenka a Růženka

Třetí pilotní pobyt - Lenka a Růženka 24. - 26. 11. 2023

Paní Lenka je bývalá učitelka, která se již deset let stará o svou maminku Růženu, jíž byla diagnostikována Alzheimerova choroba. Mamince je 93 let a protože má stále dobrou náladu, je milá, veselá a líbí se jí oslovení ve zdrobnělině, budeme jí říkat Růženka. Společně žijí v malém domku se zahrádkou.

DOBÍT BATERKY“

I přesto, že se paní Růženka dokáže pohybovat samostatně, luští osmiměrky a brilantně hraje Žolíky, její stav vyžaduje neustálý dohled ve všem, co je v každodenní péči o sebe potřeba: od ranního vstávání, přes oblékání, hygienu, stravování i pitný režim. Energická Lenka dříve zvládala péči i při výkonu zaměstnání, kdy pro maminku pravidelně využívala denního stacionáře. Vývoj onemocnění však tuto alternativu časem znemožnil. Posledních pár let je neformální péče paní Lenky téměř nepřetržitá, kombinuje ji s terénními službami a využívá i pomoci širší rodiny. Jako každý člověk však někdy potřebuje „dobít baterky.“

POBYTOVÁ ZAŘÍZENÍ

Lenka má za sebou již dva lázeňské pobyty, během kterých musela pro maminku zařídit nekolikadenní odlehčovací službu v zařízení. Paní Růženka tato odloučení z domácího prostředí snášela velmi těžce a vracela se domů téměř jako imobilní. A není se co divit: vždyť člověku se sníženými kognitivními schopnostmi jen těžko vysvětlíte, že jeho pobyt mimo domov je dočasný a mnohdy během nich – i přes usilovnou snahu pracovníků – dochází k fatálním zhoršením fyzických a psychických funkcí. Přesně to se také Růžence stalo, když se z obou z nich vrátila jako ležící pacient. Jednalo se o pouhých jedenáct dní. Paní Lenka se svěřila, že tehdy měla velkou obavu o maminčin život. Proto pro ní i pro Růženku je důležité hledat alternativu, a když jim Lenčina kamarádka poslala odkaz na naše stránky, rozhodly se naši službu vyzkoušet.

SEZNÁMENÍ

Seznamovací setkání před samotným víkendovým pobytem bylo pro Lenku, jak říká „strašně důležité.“ Z počátku se obávala, jestli si naše pracovnice s maminkou „sednou,“ ale jak sama řekla, ona první návštěva její obavy rozptýlila.

VŠE BYLO V POŘÁDKU“

A jak byly nakonec Lenka s Růženkou se službou spokojeny? „Maminka spokojená byla, to se pozná,“ uvedla Lenka při závěrečném hodnocení. Sama si užila volný víkend, který strávila se svými vnuky a se synem, kterého kvůli pobytu v cizině rok neviděla. Dodatečně s nimi oslavila všechny odložené svátky a narozeniny, s vnukem stihla i návštěvu kina a ještě procházku s kamarádkou. Jen jednou za víkend zavolala domů, aby se ujistila, že je vše v pořádku, ale – jak následně uvedla – „vlastně jsme telefon vůbec nepotřebovaly,“ protože „si všechno řekly“ a „vše bylo v pořádku.“

A CO DALŠÍ POBYT?

Jediné, co Lenka vnímala negativně, by byla cena naší služby pro případ delšího, třeba týdenního, pobytu. I z tohoto důvodu usilujeme o získání dotací, které by umožnily naší službu zlevnit, což jsme také paní Lence sdělili.

Jinak si Lenka naší službu pochvaluje a doporučuje jí i ostatním. A paní Růženka mohla zůstat v bezpečném domácím prostředí, s vlastní „osobní“ pečovatelkou, se kterou měla možnost se předem seznámit.

S radostí (a jistou hrdostí) oznamujeme, že i třetí pilotní pobyt skončil úspěšně. Prokázal, že naše služba má smysl a že lidem v domácí péči i pečujícím zkvalitňuje život. Pokud i Vy vnímáte, že byste nás potřebovali, neváhejte nás kontaktovat.