Respitní domácí péče – pilotní projekt

1. Pilotní pobyt

Rádi bychom se s vámi podělili o zkušenosti z 1. Pilotního výjezdu projektu Zůstat Spolu Doma naší organizace OikoSvět, z.ú.

Připomínáme, že v rámci Pilotního projektu je služba poskytována zdarma.

První kontakt ze strany zájemkyně o službu, paní Heleny, proběhl následovně:

Dobrý den,

na okně kavárny Veronika na Hanspaulce jsem si přečetla Váš leták, který mě nadmíru zaujal. Tři dny volna bez starostí …to je snad sen.  

Pečuji asi už 8 let o mou tetu, nyní je jí 95 let. Nejdříve jsem jí pomáhala, starala se o nákupy, postupně péče přibývala – jídlo, prádlo, úklid. Postupně přibyli i tatínek a maminka. Starali jsme se asi 4 roky o tři seniory.

Nyní se doma staráme o tetu. Její momentální zdravotní stav je takový, že skoro nechodí a skoro nevidí, se vším je potřeba pomáhat, zapomíná.

Jsme z Prahy a naštěstí tady je dostatek pomocných pečovatelských služeb, které nám pomáhají. Přesto je potřeba stále zařizovat spoustu záležitostí, platit za služby, hlídat a objednávat léky apod. a kdykoliv teta něco potřebuje, být jí k ruce. A kdykoliv někam chceme vyjet, byť na 2 hodiny, teta se strachuje a chce nás mít doma. O volném víkendu si můžeme nechat zdát a když si ho chci zařídit, znamená to nejméně 2 dny telefonování a zajišťování pomoci na celou dobu.

Že by to šlo jednou jednoduše?

Děkuji a s pozdravem 

Helena 

Následně jsme paní Helenu ujistili, že by to šlo 🙂 a proběhlo setkání v kavárně v blízkosti jejího bydliště.

Podruhé jsme se společně, i s paní Milenou – tetou paní Heleny, sešli u nich doma. Byl domluven detailní plán péče a předány veškeré instrukce a informace nutné ke kvalitnímu poskytnutí péče.

Po tomto setkání a následném sepsání smlouvy mohla rodina paní Heleny začít balit na svůj zasloužený volný víkend.

Závěrem jsme paní Helenu poprosili o zodpovězení několika otázek, abychom se dozvěděli, jak byli s poskytnutou službou spokojeni.

A tady jsou její odpovědi:

Dobrý den, paní Moravcová,

děkuji za otázky, s nimi to půjde snadněji.

A ještě jednou díky i za víkend. I když místo, kde jsme byli, nás nijak zvlášť nezaujalo, víkend jsme si užili jako málokdy. Byli jsme volní, mohli jsme se rozhodovat rychle a na místě, nemuseli jsme kvůli našemu nápadu podnikat spoustu kroků, které jindy musíme, abychom zabezpečili péči o naši tetu. Bez zajištění tety nemůžeme opustit dům už ani na půl dne a pomalu to začínáme pociťovat na naší náladě. Takže úplné volno bylo pro nás velmi přínosné.

A v tom byl také rozdíl od víkendů, kdy jsem musela zajistit hlídáni tety různými agenturami, dobrovolníky, našimi dětmi apod. Požádat všechny o spolupráci, zjistit možnosti, sestavit rozvrh kdo a v jakém čase přijde. Potom nastanou malé změny např. kvůli nemoci a musím znovu všechny obtelefonovat a naplánovat znovu. A když se změny udělají dvakrát, zabere to velkou spoustu času, jsem z toho unavená. Naplánovat potom samotnou dovolenou mě vlastně už nebaví, je mi to skoro jedno.

To jsme asi také očekávali od Vaší služby. Klid na přípravu, klid o dovolené, a hlavně klid a spokojenost naší tety. A to se stalo.

Bohužel teta už není na tom tak dobře, aby nám mohla vyprávět, jak ona si užila víkend, ale co mi bylo řečeno jasně napovídalo, že o tetu bylo postaráno dobře. A co hlavně, tady byla teta v péči jedné jediné příjemné osoby, nikdo se nestřídal, neměnil, z čehož bývá teta lehce dezorientovaná. Věnovala jste se tetě po všech stránkách, povídaly jste si, a tak programem nebyla pořád dokola jenom televize. Já se přiznám, že na povídání už sama nemám kapacitu. Občas mám pocit, že s tetou trávím víc času než s manželem.

Finanční stránka věci bohužel hraje dost velkou roli, …stále počítám, abychom se někde moc „nespustili“. Pobyt tety v odlehčovacím zařízení vyjde sice trochu levněji, ale také je s tím spousta starání, např. zpráva od lékaře, zajistit dopravu atd. A navíc, takových zařízení je nedostatek, takže už nyní je potřeba zamlouvat si termíny na vánoční dobu. Jasně z toho plyne, že služba by byla potřebná pro mnoho rodin. Postupně zjišťuji, jak mí kamarádi a známí buď také doma pečují a svého starouška nebo řeší, jak to zajistit, aby o něj bylo postaráno. Budu Vás dál doporučovat a kdyby to šlo, využili bychom Vaše služby i opakovaně.

Poznámka k zařízením pro seniory – má zkušenost: ano, zdá se, že nabídka je docela velká. Ale: buď je služba hodně drahá, nemůžeme si ji dovolit. Nebo je služba jen pro zdatnější seniory, nevezmou vás. Nebo je to příliš daleko a přesun je příliš namáhavý, a ne každá dopravní služba vás doveze na kraj světa a když ano, řešíte finance. Nebo prostě mají plno.

Co zlepšit ve Vámi nabízené službě? Tak to vážně nevím. Připadá mi to až nemravné chtít ještě něco víc. Ale protože se ptáte, za sebe bych mohla chtít, aby někdo starouškovi i uvařil. Tak v tom bych viděla možné vylepšení, alespoň z mého úhlu pohledu.

(Doplňujeme, že i to lze v rámci Plánu péče domluvit).

Co mi asi tak chybělo…. Já nevím, snad, že to tak rychle zmizelo. Že jsme se neseznámily víc, že o Vás vím tak málo. Zajímalo by mě, jak se situace – projekt, bude dál vyvíjet. Pokud se to povede, kdykoliv přivítám možnost takovou službu znovu využít.

Se srdečným pozdravem, vřelými díky a s přáním zdaru v dalším podnikání i v osobním životě

Helena a Milena

Děkujeme za milá slova, doporučení a podporu.

Těšíme se na další zájemce o účast v Pilotním projektu :-).

Sdílejte příspěvek:
Facebook
Twitter
WhatsApp